wtorek, 28 kwietnia 2009

Dymka i inne materiały

Dziś dowiedziałam się, że niezłym materiałem na obrus może być dymka. Pierwszy raz usłyszałam taką nazwę. Podaje za słownikiem i wikipendią - dymka to gładki materiał lniany, bawełniany, konopny lub bawełniano-lniany, o splocie atłasowym, jednobarwny lub w pasy; kiedyś była używana na kalesony, teraz w zależności do gatunku na ubrania, poszewki lub obicia. Słowo dymka jest pochodzenia tureckiego.

Skoro już jestem przy materiałach to sięgnęłam po Słownik przypomnień Kopalińskiego, znalazłam sporo nazw, trochę pomieszanych, ale podaje listę tak jak to zrobił autor w dziale Materiały:

adamaszek
aksamit
alpaka
angora
astrachan
atłas
baja
baja wełniana
barchan
batyst
bawełna
bobmazyna
boston
boucle
brokat
bureta
cajg
chiffon
cloque
crepe-chiffon
crepe-satin
cyc
czesucza
dakron
diagonal
donegal
drelich
drogiet
dymka
dywetyna
dzianina
dżersej
etamina
fil-a-fil
fildekos
flanela
flausz
fresco
fulard
gabardyna

gaza
Genua-Cord
georgette
gofra
grogram
Harris tweed
jedwab
jodełka
jutowa tkanina
kaszmir
kora
kordonek
koronka
krepa
krepdeszyn
kreton
lniana tkanina
loden
madras
manczester
marocain
merynos
milanówek
mohair
mokiet
mongole
mora
multom
muślin
nankin
nansuk
nylon
organdyna
organzyna
panama
perkal
pika
plusz
płótno na wsypy
płótno tapicerskie

płótno żaglowe
poliester
popelina
ratyna
rogóżka
ryps
samodział
satyna
serża
sierść wielbłądzia
sukno
surówka
stylon
szantung
szetland
szewiot szkocki
sztruks
sztuczny jedwab
szyfon
tafta
tenis
tergal
terylen
texas
tiul
tropik
tweed
velours-chiffon
walansjenka
welur
welwet
wełna
whipcord
wigoń
włosianka
woal
zamsz
zefir
złotogłów
żorżeta


Ja już wybrała, obrus będzie pewnie lniany. Mogłaby więc być i dymka lniana. Zastanawiam się jeszcze nad kolorem, biały, ekru, kremowy czy naturalny?

1 komentarz: